
Tracing The Age’s editorial culture from 1966-97: an 
oral history approach  

Brad Buller – The University of Melbourne 
bradley.buller@unimelb.edu.au 

This paper examines oral histories of The Age’s editorial culture/identity, conducted with former Age journalists 
since Graham Perkin’s editorship. While Australian media research focuses on Murdoch owned newspapers and 
their editorial positioning, The Age tends to be neglected as a subject for scholarly research. Moreover, as this pa-
per argues, The Age’s culture is more nuanced than its mere editorial position. The research is based on a histori-
cal approach, consisting of archival research and oral history interviews. It argues that The Age’s culture and 
identity is intrinsic to the ways in which particular editors shape their editorial products. As applied to The Age, 
editorial culture manifests a fourth estate conception of journalism, an inclusive approach to reporting Mel-
bourne and a commitment to giving The Age a “public face”. Moreover, this paper illustrates how under succes-
sive editors and executives, The Age is perceived to have shifted from an aggressively engaged voice to a much 
weakened tabloid.  

On the 4th of March, 2013, The Age, which had been a quality broadsheet since its inception in 1854, 
shifted to a compact/tabloid size. This was a change made within the context of the changing nature of 
newspapers in general, including changing business models, declining circulation and readership as well as 
the financial situation of the Fairfax company itself (Simons 2012).  
 This historical event provides significant context for this research. Attempting to investigate The Age’s      
culture at a time of radical change for a historical Melbourne institution is particularly timely. Despite the 
recent publication of Colleen Ryan’s Fairfax: The Rise and Fall (Ryan, 2013) and Pamela Williams’ Killing 
Fairfax (Williams, 2013), little is known about The Age’s history and culture. The Age’s history has only 
been partly told by journalists and often through a “Golden Age”, congratulatory, or heroic lens (see Pratt, 
1908; Sayers, 1965; Hutton and Tanner, 1979; Hills 2010). Much research has focused on David Syme, 
the impact of his editorship and ownership of The Age, and the history of Syme family ownership more 
generally (see Morrison, 2011, 2013 and 2014; Nolan, 2001a, 2003 and 2013).  
 Moreover, The Age is comparatively a unique, and traditionally “Melbourne”, publication. It is one of      
only three generalist broadsheet (or “broadsheet style”) newspapers available in Australia not owned by 
News Limited (Age, Sydney Morning Herald and Canberra Times). It is often considered important as an 
alternative to the right wing Murdoch press (see Manne, 2005 and 2011) and continues as the only 
“broadsheet style” alternative to the tabloid Herald Sun. In addition, as Sybil Nolan argues, The Age is 
thought to have a very specific identity and one in which “key virtues of the Western journalism tradition 
reside” (2001a, p. 1). Patricia Edgar (1979) elucidates this further, suggesting this is based upon The Age’s 
serious, independent and probing style.  
 This paper argues that engaging with this notion necessitates a closer examination of The Age’s editorial      
identity/culture. While the concept of culture may be multifaceted (see Hanitzsch, 2007 & Hanusch, 
2008), as applied to The Age, editorial culture/identity is arguably underpinned by The Age’s role in the 
public/political sphere. In this way, and as this paper illustrates, the approach of successive editors, the 
style of reportage and writing, The Age’s connection to Melbourne and its investigative unit, equate with 
an understanding of editorial culture and identity. It is, however, out of the scope of this paper to provide 
a full analysis of culture and identity under each editor. This paper limits its analysis to Graham Perkin’s, 
Michael Davie’s and Bruce Guthrie’s editorship. These represent key periods in The Age’s history and eluci-
date significant aspects of The Age’s culture/identity.  
 This paper examines the issues noted above in detail by seeking answers to the research questions be     -
low:  

32 • Platform: Journal of Media and Communication 

Volume 6, ANZCA special issue (2015): 32-39.



• How do oral history interviews with former Age journalists illuminate the culture and identity of 
The Age? 

• How has The Age’s editorial direction shifted under successive editors?  

Before examining these questions, the author briefly discusses previous research surrounding The Age’s his-
tory as a traditionally influential, liberal and campaigning publication. 

Literature review 
The Age has been an influential and campaigning publication since 1860, the year David Syme became 
sole owner and editor-in-chief. with the intervention of owner and editor-in-chief David Syme. Estab-
lished in 1854 by John and Henry Cooke, The Age under the Cooke brothers had a smaller profile, low 
circulation, and a precarious business model (Macintyre, 1991; Sayers, 1965). The Age’s liberal, even radi-
cal tradition was set by Ebenezer Syme (Tidey, 1997), however it was not until David Syme took over the 
running of The Age in 1860 that it was established as a significant political player.  
 As John Tidey has written, The Age’s “status as a radical journal was confirmed within weeks of its      
launch” (Tidey, 1997, p. 1). It reached “a pinnacle of influence” at the start of the twentieth century, 
retaining influence that did not exist among other newspapers (Hutton and Tanner, p. x). According to 
Geoffrey Blainey, not only did The Age increase circulation among readers in Victoria, it also established a 
significant political impact (cited in Hutton and Tanner, p. x).  
 A strong example of this political impact is exemplified in what became known as The Age Tapes affair      
in the 1980s. As journalist Bob Bottom argues, The Age Tapes Affair is the closest that the Australian press 
has come to a Watergate legend in Australia (Bottom, 1984, p. 134). The Age Tapes was one of the most 
controversial stories of the 1980s. Expanding on work published earlier by the now defunct National 
Times, the affair was a series of stories which exposed “networks of influence and links between organised 
crime and public administration in New South Wales”, becoming the basis for investigation of corruption 
involving the High Court Judge, Justice Lionel Murphy (Minchin, 2000, p. 80). Earlier under Graham 
Perkin’s editorship, stories such as the campaign for the Little Dessert, the Minus Children series and the 
Victorian Housing Commission land scandals, among others, also created for The Age, significant political 
influence (see Hills, 2010).  
 The publication of the Housing Commission land deals under Perkin and The Age Tapes during      
Creighton Burns’ editorship, epitomised themselves as the fourth estate stories of their era and marked the 
increasing willingness of editors and journalists to act in the public interest (Schultz, 1998, pp. 214-215). 
More importantly, according to Schultz, “the publication of The Age tapes marked the beginning of the 
third phase of investigative reporting in Australia in the 1980s” (Schultz, 1998, pp. 215). It was during 
this period that prominent individuals were beginning to be implicated in improper or unethical practice 
and the news media pursued them in traditional fourth estate style (Schultz, 1998, pp. 215). As Schultz 
argues, The Age Tapes Affair distinguished this era of fourth estate investigative reporting. The implications 
shook the political agenda and continued to play out in Parliament and the court for some time (Schultz, 
1998). Today, The Age continues to promote fourth estate style journalism through its investigative team, 
albeit with far less impact.  
 In contrast to The Age’s influence in the 1970s and 1980s, in the fifty year period between David Syme      
and Graham Perkin, Sybil Nolan (2001a) has shown that The Age became obscure and irrelevant, in terms 
of its political influence, circulation, design and appearance. According to Nolan (2001a), the failure of 
The Age to introduce technological changes in production, layout and editorial technique led to the ability 
of its competitors to gain much of The Age’s lost ground. Accounts of the paper during these years, argue 
the paper was “second rate; out-dated in both outlook and appearance” (Nolan, 2001a, p. 2).  
 This was in addition to its political conservatism. Interestingly, The Age has often been criticised by      
political opponents as a left wing and radical publication (see Hills, 2010). In 1982, however, Martin 
Walker described a newspaper which had “fallen asleep in the embrace of the Liberal Party” (Walker, 
1982, p. 293). Nonetheless, it was not just political conservatism that defined The Age during this period. 
Terms “querulous”, “doddery” and “turgid” were used by journalist Desmond Zwar (1980, p. 68). The 

Buller • 33  



Age’s conservatism in this era and the view that it had over zealously pursued the distinction of being 
Robert Menzies’ favourite paper (Griffen-Foley, 2003, p. 179), led to the appointment of a new editor in 
1966. Graham Perkin was appointed at a time when the Syme board decided to shift from the problems 
of the past, and establish itself as “an independent, liberal paper” (Griffen-Foley, 2003, p. 179). Perkin 
edited The Age from 1966 until 1975, the year he died of a heart attack, aged only 45. Perkin had a 
significant impact on The Age during his tenure, revitalising and refocusing its reportage (Nolan, 2001a 
and 2008; Hills, 2010). The years under Perkin have commonly been called by Perkin’s staff, the “Golden 
Age” of The Age (Hills, 2010).  
 Clearly this material provides significant context for this research. However clear insights into The Age’s      
culture are not apparent. According to Patricia Edgar, “analysing The Age means dealing with an explicitly 
political process” (Edgar, 1979, p. 141). Elucidating her claim further, Edgar argues “The Age wrestles 
publicly [with matters of public importance], and speaks to its readers about its own intentions with 
regard to [political] coverage” (Edgar, 1979, p. 141). Here, Edgar gives only a slight insight into The Age's 
identity. Given the comparative lack of literature examining The Age, and the recent shift from broadsheet 
to compact size, the issue of The Age’s editorial culture and identity makes for an interesting and important 
investigation. Before examining in detail the findings of this research, below I provide a brief discussion of 
the methods utilised to bring about these results.  

Research methods 
To answer the research questions presented above, the author utilised a historical approach. According to 
Bruce L. Berg, historical research is an attempt to “recapture the complex nuances, the people, meanings, 
events and ideas of the past that have influenced and shaped the present” (2009, p. 297). Previous research 
on The Age has tended to overlook historical approaches, with a few exceptions. Sybil Nolan (2001b) 
utilised archival research with interviews to illustrate a partial disconnect between the memory of 
journalists who worked under Perkin and the actual record in Graham Perkin's personal papers. The 
majority of journalistic histories of The Age have tended to rely on interviews, given that this is the 
journalistic method, to investigate aspects of the newspaper’s past, ignoring other methods of investigation 
(see Tidey, 2012; Hills, 2010). In particular, Ben Hills’s biography of Perkin provided no analysis or 
obvious use of Perkin's papers. Hence, utilising historical research which has tended to be ignored by 
much literature as a method provides significant potential to reveal hidden insights.  
 To attempt to reveal these hidden insights, archival research into the personal papers of Graham      
Perkin, held at the National Library of Australia, was conducted over a five day period in March 2013. 
The archive is unique, illustrating many aspects of the Perkin editorship, including his relationship with 
prominent Melbournians, his commitment to the public role of journalism through lecture notes and 
transcripts, as well as the internal politics of The Age during the 1972 and 1975 federal elections. This was 
a time during which newspapers were having significant influence on the political process (see Griffen-
Foley, 2003). The Perkin papers are a fundamental source for any historical investigation into The Age’s 
history. They are one of the few archives available to researchers which provide primary source material on 
The Age (other archives available include the Fairfax archives at the State Library of NSW). Moreover, 
Perkin’s papers are particularly important given the ambiguity over the existence of The Age archives. The 
papers are extensive, hence the author’s interest was limited to Perkin’s lecture notes and transcripts and 
the correspondence and board memoranda which illustrate the paper’s internal politics and editorial 
policies around the 1972, 1974 and 1975 federal elections.  
 In addition to archival research, I conducted a total of ten oral history interviews with the former staff      
of The Age. According to Valerie J. Janesick, oral history is the “collection of stories and reminiscences of 
those who have first-hand knowledge of particular experiences” (2013, p. 152). At the core of oral history 
according to Janesick, “we find the testimony of someone telling a story” (Janesick, 2013, p. 152). The 
interviews conducted were essential to fully elucidate an understanding of The Age’s editorial culture and 
identity. The interviews were unstructured, in line with the principles of oral history. These principles are 
built around asking open ended questions and allowing the participant the freedom to speak without 
interruption or interrogation (see Parks and Thomson, 2003; Curthoys and McGrath, 2009). Interview 

 4 • Platform: Journal of Media and Communication 3

Volume 6, ANZCA special issue (2015): 32-39.



questions were not pre-fixed so that I was able to encourage interviewees to speak freely and openly about 
their experiences working under successive editors and their understandings of The Age’s culture. Interview 
questions tended to evolve as the research evolved.  
 By utilising this historical approach, a more nuanced understanding of editorial culture/identity is      
elucidated. Much previous research has tended to focus on one method of investigation. In this research an 
attempt is made to combine stories of The Age’s past with rigorous analysis of these stories to illuminate 
The Age’s culture and illustrate how the approach of editors has shifted over time. The application of this 
approach has revealed insightful results as illustrated below. 

Graham Perkin, Insight and editorial identity 
Graham Perkin, editor from 1966 until 1975, established The Age Insight investigative unit in 1973 
(Perkin, 1973). According to interviewees, Insight’s establishment was an important development in 
Australia, establishing The Age as a political force. Russell Skelton, Cameron Forbes, Corrie Perkin and 
Sally White argued Insight’s establishment brought about the formation of The Age’s editorial identity. As 
Russell Skelton suggested, under Perkin's editorship, The Age, in large part due to Insight, “went from 
being a fairly passive, non-reactive newspaper of record, to being a very aggressively engaged newspaper 
within the community and with the politicians” (R Skelton, 2013, pers. comm., 15 July).   
 As Cameron Forbes proposed, The Age’s Insight investigations became “the tough edge to the paper's      
voice” (C Forbes, 2013, pers. comm., 25 June). The improvement of The Age’s coverage and Insight’s 
founding were deliberate acts intended to establish The Age’s editorial identity as Russell Skelton expresses 
below: 

Perkin set out to establish its [identity]. Um before that it had a very tiny readership; it was mainly an 
upper class sort of newspaper. It was very conservative, probably conservative to middle of the road 
liberal. Perkin first of all radicalised the news coverage. He started putting big pictures on page one as 
a regular thing, he ah gave by-lines to reporters so suddenly everyone had a visible "face" in the paper, 
he established an Insight team to do investigations, and then he sort of systematically targeted a 
number of issues which gave the paper an enormous following and big clout (R Skelton, 2013, pers. 
comm., 15 July).  

This was an important development in The Age’s future commercial success. As Graham Perkin’s personal 
papers illustrate, the development of an identity for The Age was a key factor in obtaining new and 
younger readers. In a speech to the Public Relations Institute of Victoria, Perkin stated: 

The Age more than most papers, has been a paper with a settled and established readership… But we 
do want to extend our appeal to a wider range of Australians and to serve these people in a more 
effective, more interesting and more challenging way. There is a popular myth The Age is not interested 
in selling newspapers. It is a myth. We are vitally interested in new readers and we will actively seek 
them by attempting to produce a better newspaper (Perkin, date unknown).  

According to Russell Skelton, Perkin developed a large audience for The Age by developing its reportage 
and establishing The Age as a political player (R Skelton, 2013, pers. comm. 15 July). Perkin deeply 
believed in the role of newspapers as a watchdog on power of all kinds, and was particularly critical of 
newspapers which “ignored discomfort, disregarded injustice, and lived with administrative incompetence 
and governmental dishonesty” (Schultz, 1998, p. 182).  
 The Age was more than its investigative journalism however. As Sally White put to the author, “one of      
the things that Perkin did extremely well was being the public face of The Age and talking on television 
and radio about the state of the media” (S White, 2013, pers. comm., 16 July). Perkin’s papers, however, 
show that Perkin delivered public speeches on topics as broad as the Vietnam War and the role of public 
institutions within society, as well as a range of speeches on the role and importance of a press in the 
democracy (Perkin, date unknown). This was a first for Australian newspapers which had traditionally 

Buller • 35  



been non-reactive journals of record. The pure act of Perkin as the editor, delivering speeches in public 
helped to develop The Age’s public profile and hence a very unique editorial identity.  
 The discussion above has focused on the establishment of The Age’s editorial identity through Perkin’s      
establishment and development of Insight and and Perkin’s commitment to developing a kind of “public 
face” for The Age.. The results from the interviews appear to confirm the point made earlier that editorial 
culture and identity are underpinned by The Age’s role in the public/political sphere. Interestingly, there 
exists little dissent in the views of Age journalists on the issue of Perkin’s improvement of the paper. The 
senior journalists who worked under him have a fond and nostalgic memory of the times spent under his 
editorship. Below, the discussion moves from the Perkin editorship to Michael Davie’s editorship, 
illustrating oral histories of The Age’s editorial culture.   

Michael Davie and The Age’s editorial culture 
In contrast to Perkin’s editorship, The Age under Davie’s editorship moved beyond a focus on political 
coverage and hard news stories to bring broader Melbourne perspectives into the paper. Davie, an 
Englishman was brought to The Age from the Observer in London and edited The Age from 1979 until 
1981. As Russell Skelton explained, The Age under Perkin had developed a very strong “news breaking 
culture” (R Davie, 2013, pers. comm., 7 August). This culture was focused on the enormous political 
change occurring in the early 1970s (R Davie, 2013, pers. comm., 7 August). However, according to 
Skelton, Davie was far more interested in the big personalities which were influencing Melbourne and its 
culture (R Skelton, 2013, pers. comm., 7 August). Davie was astonished that top artists such as Fred 
Williams, constitutional thinkers such as Colin Howards and intellectuals and academics weren’t part of 
The Age domain and Davie set about bringing these kind of voices into the paper (R Skelton, 2013, pers. 
comm., 7 August). According to Skelton, Davie hired very good accomplished writers and The Age 
developed a significant writing element under Davie’s editorship (R Skelton, 2013, pers. comm., 7 
August). This combined with the kind of reportage The Age published (which was based on the city of 
Melbourne and the key thinkers influencing it) resulted in a real sophistication according to Skelton. 
When asked what Davie’s contribution to The Age was Skelton replied: 

Sophistication I think. And um it was more nuanced and was a bit more complex and as a result it 
made it a bit more appealing and – I mean the independence was firmly established by previous 
editors so I mean he of course didn’t touch that but I think he broadened the paper out, made it less 
of a political beast and more of a social/political beast, made it far more sort of culturally aware. The 
Perkin paper was really very intensely political…although it ran big social justice campaigns and Davie 
did too… but it was Davie who took the broader view (R Skelton, 2013, pers. comm., 7 August).  

Arguably, under Davie, The Age developed a sophisticated culture, particularly with regards to its writing 
and reportage. Interestingly though, Corrie Perkin, daughter of Graham Perkin, criticises The Age’s writing 
culture under Davie:  

When I first started at The Age and I looked to people who were sort of middle rung and senior 
journalists and they referred to themselves as, you know, writers of The Age. And I thought god my 
dad would have rolled around in his grave with hearing that because what you actually were – you 
were reporters and there was nothing particularly special about that. You were supposed to be the 
anonymous voice that reported accurately and independently and without fear or favour on news 
stories. You weren’t a celebrity and you weren’t a writer (C Perkin, 2013, pers. comm., 5 August).  

Perkin’s perspective is interesting, especially because one of the first things Graham Perkin did was give his 
reporters by-lines, thus giving them a public face. As the microfiche copies of The Age show, by the end of 
Perkin’s editorship, all the most significant political stories were labelled with the author’s by-line. 
Moreover, as The Age’s circulation levels show (see Tidey, 1997), the style of Davie’s approach in his 
broadening of The Age’s journalism to writing as well as reportage and giving influential Melbournians a 

36 • Platform: Journal of Media and Communication 

Volume 6, ANZCA special issue (2015): 32-39.



voice in the paper, gave it a large following. It seems as if Perkin’s criticism above is a criticism of The Age’s 
culture under Michael Davie. Her point that journalists were the anonymous voice that reported 
accurately and independently seems to connect with journal of record notions (on journal of record see 
Simons and Buller, 2013). Interestingly, this tends to be anathema to the kind of editorial identity that 
Graham Perkin so passionately set out to develop. Moreover, Sybil Nolan (2001a) illustrates the way in 
which The Age was obscure when it was a journal of record. Below, the author examines the impact of 
structural changes occurring at The Age in the 1980s and 1990s. These changes were antithetical to the 
kind of editorial culture and identity developed during Perkin and Davie’s editorships. 

The Age’s editorial culture/identity in the 1980s and 1990s 
As illustrated above, The Age under Perkin and Davie developed a culture that was politically influential 
and deeply connected to Melbourne and the key thinkers influencing it. In contrast, as former Age 
journalists argue, The Age’s takeover by Fairfax in 1983 (see Souter, 1992) signalled the beginning of the 
end of The Age’s Melbourne identity. As Corrie Perkin suggested in interviews, this takeover led to a 
significant disjuncture between The Age and the community it represents:  

The Sydney ownership of David Syme and Company really, I believe, signalled the beginning of the 
end of The Age as a Melbourne brand. And we see that today with journalists interviewing people and 
you know, referring to themselves as from Fairfax Media, rather than The Age… I don’t think Sydney 
has really understood the place that [The Age] has in the hearts of its citizens and they have over many 
years systematically just chipped away at that confidence that we've had in our newspaper (C Perkin, 
2013, pers. comm., 5 August).  

Perkin’s perspective is interesting, particularly in contrast the relationship between the Sydney Morning 
Herald and The Age. The current financial situation surrounding Fairfax and the increasing integration of 
The Age and the Sydney Morning Herald underlines the issue of editorial culture. As John Tidey suggests 
the financial problems with the Fairfax company and the amalgamation of content between The Age and 
Sydney Morning Herald underlines issues of culture and identity “in the sense that the word amorphous 
comes to mind” (J Tidey, 2013, pers. comm., 17 June). From Tidey’s perspective, The Age is no longer a 
bold, proud, independent, Melbourne institution, rather a “curious tabloid filled up with journalism by 
people who are just a likely to be on the Sydney Morning Herald as The Age” (J Tidey, 2013, pers. comm., 
17 June). Hence Tidey illustrates a key fracture line in The Age’s unique history. More importantly, Perkin’s 
and Tidey’s perspectives illustrate the importance of Melbourne based management. As interviewees 
revealed, the centralisation of Age management in Sydney following the departure of Ranald Macdonald 
(managing director between 1964 until 1983) also contributed to a key fracture line in The Age’s 
traditions. Up until this point, The Age not only had a Melbourne owner, but a management that was 
deeply entrenched into the paper.  
 This disjuncture between a Melbourne based newspaper owned by a Sydney based company was a      
common theme emerging from interviews. Another key theme communicated by interviewees was the 
Bruce Guthrie’s editorship (1995-1997). Interestingly, in interviews, Guthrie took the concept of editorial 
culture in a different direction. According to Guthrie, The Age was at its best when it was questioning 
authority, holding institutions to account and acting as a fourth estate (B Guthrie, 2013, pers. comm., 7 
August). As Guthrie maintained in interviews, The Age campaigned aggressively on political issues, 
including the size of the Melbourne casino and aspects of the Kennett government, including education 
and health policy, thus fulfilling its fourth estate role (B Guthrie, 2013, pers. comm., 7 August).  
 What is most interesting about Guthrie’s editorship however, in terms of editorial culture, is the way in      
which the structural changes occurring during his editorship appear to represent key departures from 
fourth estate principles. Guthrie gives some insight into this below:  

There was this constant tension to get on with politicians [during my editorship] which I think really, 
you know, you talk about the [culture of The Age]. . That was a fundamental misunderstanding of 

Buller • 37  



[culture and identity] of The Age. The [culture] of The Age was to hold those people to account 
whether they be Premiers, Prime Ministers, backbenchers, ministers, heads of industry, The Age’s 
proper role was to say we're going to hold you accountable. And here I was in a board meeting being 
told that the most important thing was to get on with these people (B Guthrie, 2013, pers. comm., 7 
August). 

Hence, while Guthrie clearly articulated a fourth estate manifestation of editorial culture and identity in 
interviews, the approach of Fairfax management to The Age’s traditions appears to have undermined The 
Age and its role in the public/political sphere. 

Conclusion 
Previous research has tended to neglect The Age as a subject for scholarly research. Much current research 
focuses on David Syme and tends to epitomise a “Golden Age” perspective. Australian literature tends to 
be limited to studies written by journalists, with the exception of some scholarly research (Morrison, 
2013; Nolan, 2001a, 2008 and 2013). The contribution of the research presented earlier to an 
understanding of editorial culture/identity is limited, tends to emphasise its liberal and independent 
traditions, while focusing on the 1980s. As this paper illustrates, The Age’s history is far more nuanced than 
the picture painted by much of the literature.   
 Moreover, this paper illustrates the following definitive shifts in The Age’s editorial direction. Under      
Graham Perkin, The Age was developed as a very aggressively engaged political news breaker. This was 
given expression especially through The Age Insight unit. In addition, Perkin developed a “public face” for 
The Age by regularly giving public lectures and appearing on radio and television. Michael Davie’s 
approach developed The Age beyond political coverage with sophisticated thinking and sophisticated 
writing. The editorships of Perkin and Davie were The Age’s high point, in terms of political influence, 
intelligence/ sophistication and circulation. Under Bruce Guthrie The Age interrogated political power and 
developed itself along strong fourth estate lines.   
 In conclusion, this paper illustrates how oral history interviews illuminate interesting aspects of The      
Age’s editorial culture and identity. As this paper reveals, former Age journalists understand editorial 
culture/identity in the following ways: as a commitment to the public role of journalism (as exemplified 
by Perkin above); in relation to investigative reportage, particularly with regards to Insight; as a 
commitment to reporting Melbourne and the key thinkers influencing it; and holding powerful people 
and powerful institutions to account. Interestingly, the contemporary discussion surrounding the 
weakening of Fairfax and its flagship newspapers links this weakening to the influence of the internet and 
the breakdown of the business model. As former Age journalists argue however, the original decline in The 
Age relates to Fairfax’s encroachment on a manifestly Melbourne institution. 

Bibliography 
Berg, B. L. (2009) Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Boston: Allyn & Bacon. 
Bottom, B. (1984) Without Fear or Favour. South Melbourne: Sun Books. 
Curthoys, A. & McGrath, A. (2009) How to Write History that People Want to Read. Sydney: UNSW Press. 
Edgar, P. (1979) The Politics of the Press. South Melbourne: Sun Books. 
Griffen-Foley, B. (2003) Party Games: Australian Politicians and the Media from War to Dismissal. 

Melbourne: Text Publishing. 
Hanitzsch, T. (2007) Deconstructing Journalism Culture: Toward a Universal Theory. Communication 

Theory, 17(4), 367-385. 
Hanusch, F. (2008) Mapping Australian journalism culture: results from a survey of journalists’ role 

perceptions. Australian Journalism Review, 30(2), 97-109.  
Hills, B. (2010) Breaking News: The Golden Age of Graham Perkin. Carlton North: Scribe. 
Hutton, G. & Tanner L. (1979) 125 Years of Age. West Melbourne: Thomas Nelson. 

38 • Platform: Journal of Media and Communication 

Volume 6, ANZCA special issue (2015): 32-39.



Janesick, V.J. (2013) Oral History, Life History, and Biography. In A. A. Trainor & E. Graue (Eds.), 
Reviewing Qualitative Research in the Social Sciences. New York: Routledge. 

Macintyre, S. (1991) A Colonial Liberalism: The Lost World of Three Victorian Visionaries. South 
Melbourne: Oxford University Press. 

Manne, R. (2005) Do Not Disturb: Is the Media Failing Australia. Melbourne: Black Inc. 
Manne, R. (2011) Bad News: The Australian Newspaper and the Shaping of the Nation. Quarterly Essay, 

43.  
McNair, B. (2011) An Introduction to Political Communication. Hoboken: Taylor & Francis. 
Minchin, L. (2000) Digging the Dirt: Australian Investigative Journalism from the 1980s to today. Screen 

Education, 23, 78-84. 
Morrison, E. (2014) David Syme: Man of The Age. Clayton: Monash University Publishing. 
Morrison, E. (2013) David Syme’s Role in the Rise of The Age. Victorian Historical Journal, 84(1), 16-34. 
Nolan, S. (2001a) Half a Century of Obscurity: The Age, 1908-1964. E-Journalist, 1(2). Retrieved from 

http://ejournalist.com.au/v1n2/nolan.pdf. 
Nolan, S. (2001b) Themes in the Editorial Identity of The Age Newspaper, Unpublished Masters Thesis, 

Monash University, Clayton, Australia.   
Nolan, S. (2008) What manner of man? Graham Perkin as Editor of The Age newspaper. Australian 

Journalism Review, 30(1), 68-84. 
Nolan, S. (2013) David Syme’s Role in The Age. Victorian Historical Journal, 84(1), 34-53. 
Perkin, G. (1973) Memorandum to All Executives. Graham Perkin Papers, Folder 8, MS5852, National 

Library of Australia.  
Perkin, G. (date unknown) Speeches and Lectures. Graham Perkin Papers, Folder 41, MS5852, National 

Library of Australia.  
Pratt, A. (1908) David Syme: The Father of Protection in Australia. Melbourne: Ward Loch & Co. 
Parks, R. & Thomson, A. (1998), The Oral History Reader. London: Routledge. 
Ryan, C. (2013) Fairfax: The Rise and Fall. Carlton: Melbourne University Press. 
Sayers, C. E. (1965) David Syme: A Life. Melbourne: F.W. Cheshire. 
Schultz, J. (1998) Reviving the Fourth Estate: Democracy Accountability and the Media. South Melbourne: 

Cambridge University Press.  
Simons, M. (2012) Journalism at the Crossroads: Crisis and Opportunity for the Press. Carlton North: Scribe. 
Simons, M. & Buller B. (2013) Journals of Record: Measure of Quality or Dead Concept?. In F. Hanusch 

& P. English (Eds.), Refereed Proceedings of the Journalism Education Association of Australia 
conference: Redrawing the Boundaries: Journalism Research, Education and Profession Culture in 
Times of Change, Mooloolaba, 2-4 December. 

Souter, G. (1992) Heralds and Angels: The House of Fairfax. Carlton: Melbourne University Press. 
Tidey, J. (1997) The Last Syme: Ranald Macdonald's Impact on The Age Newspaper, Melbourne 1964-1983, 

Unpublished Masters Thesis, Monash University, Clayton, Australia. 
Tidey, J. (2012) Class Act: A Life of Creighton Burns. North Melbourne: Australian Scholarly Publishing. 
Walker, M. (1982) Powers of the Press. London: Quartet. 
Williams, P. (2013) Killing Fairfax: Packer, Murdoch and the Ultimate Revenge. Sydney: HarperCollins. 
Zwar, D. (1980) In Search of Keith Murdoch. South Melbourne: Macmillan. 

Buller • 39  


